Çanakkale'ye boğaz köprüsü yapılması ile ilgili proje çalışmaları bütün hızıyla sürerken tarihte ilk boğaz köprüsünün 2490 yıl önce Pers İmparatoru Xerxes tarafından Yunanistan'a sefer yapmak amacıyla Çanakkale'ye kurulduğu öğrenildi.
Konu ile ilgili yaptığı araştırmaları kitap haline getiren Çanakkaleli Yerel Tarih Araştırmacısı Emekli Öğretmen Ahmet Kaşıkçı, tarihte ilk boğaz köprüsünün Çanakkale'de kurulduğunun tespit ettiklerini belirterek, "Tarihte ilk boğaz köprüsü bugünkü Nara Burnu ile kayalık olan karşı kıyısına, İ.Ö. 480 yılı ilkbaharında Pers İmparatoru Xerxes tarafından Yunanistan'a sefer yapmak amacıyla kuruldu. Planları Harpolos adlı bir Yunanlı tarafından çizilen bu çifte köprünün hikayesini Heradotos, meşhur yedinci kitabı olan Polymnia'da çok açık ve ayrıntılı olarak anlatıyor. Buna göre Hellespontos Khersonesos 'da (Gelibolu Yarımadası'nda) Sestos ve Madytos illeri arasında kıyı kısmı kayalıktı. Bu sebeple Abydos'tan başlayarak kıyının bu noktasına doğru köprü kurmakta görevli işçiler 2 köprü yapıyorlardı. Birisi için Finikeliler beyaz keten ve kenevir ipi; öbürü için de Mısırlılar papirüs lifi kullanıyorlardı.
Abydos'tan karşı kıyıya yapılan bu köprü tamamlanması ile aniden çıkan şiddetli bir fırtına ile parçalandı.
Bunu gören imparator Xerxes çok öfkelenerek köprüyü yapanların kafalarını kestirdi. Ardından yeni mühendisler getirilerek işe tekrar başlardı. Yanyana yapılan iki köprüden birisi 50 kürekli gemilerden 360 tanesinin yan yana bağlanması ile yapılırken; diğeri de 314 geminin bağlanması ile gerçekleştirildi. Birbirlerine bağlı gemiler denizin akıntısına paralel düştükleri için akıntı halatlara binen yükü arttırmadığı için sorun çıkmıyordu. Birbirine bağlı olan gemiler ayrıca çok büyük demirlerle birbirlerine daha iyi bağlandıkları için daha sağlam duruyorlardı. Bu köprünün yapılması sırasında boğazdan geçecek küçük gemilerin geçişine izin verilmesi için de belirli bir bölgelere 3 ayrı aralık bıraktılar. Bu iş tamamlandıktan sonra da karadan kenevir lifi ve papirüs kullandıkları halatlarla çekmeye başlayarak köprüyü güçlendirdiler. Üzerinden geçecek kişi ve yük hayvanlarının daha kolay hareket etmesini sağlamak için de tabanına tahtalar döşeyip üzerine bir kat toprak örttüler. Hayvanların köprüden geçerken ürkmelerinin önüne geçmek için de yanlarına korkuluklar yaptılar" dedi.
İLK BOĞAZ KÖPRÜSÜNDEN GEÇİŞ MUHTEŞEM OLDU
Tarihte yapılanı ilk boğaz köprüsünden geçişin Heradotos'un yedinci kitabı Polymnia'da çok açık anlatıldığını da belirten Ahmet Kaşıkçı, "Yan yana yapılan tarihteki bu ilk boğaz köprüsünden birinden yayalar ve atlılar geçerken, diğerinden de yük hayvanları ile ordu servisi geçiyordu. Başta 10 bin kişilik Pers ordusu yürürken hepsinin başında da çelenkler vardı. Bunları öbür uluslardan derlenmiş karışık birlikler izliyordu. Ertesi gün köprüden önce atlılar ve mızraklılar geçti. Sonra kutsal atlar ve arabalar ile ardından da Pers İmparatoru Xerxes geçti. Geçiş aralıksız 7 gün, 7 gece sürdü. Biran bile duraklama olmadı. Kara ordusunun sayısı 1 milyon 700 bin kadardı. Sonunda tarihte yapılan ilk boğaz köprüsünden geçen Pers İmparatoru Xerxes ordusu ile birlikte Yunanistan'a doğru yol aldı" dedi.
Abydos'tan karşı kıyıya yapılan bu köprü tamamlanması ile aniden çıkan şiddetli bir fırtına ile parçalandı.
Bunu gören imparator Xerxes çok öfkelenerek köprüyü yapanların kafalarını kestirdi. Ardından yeni mühendisler getirilerek işe tekrar başlardı. Yanyana yapılan iki köprüden birisi 50 kürekli gemilerden 360 tanesinin yan yana bağlanması ile yapılırken; diğeri de 314 geminin bağlanması ile gerçekleştirildi. Birbirlerine bağlı gemiler denizin akıntısına paralel düştükleri için akıntı halatlara binen yükü arttırmadığı için sorun çıkmıyordu. Birbirine bağlı olan gemiler ayrıca çok büyük demirlerle birbirlerine daha iyi bağlandıkları için daha sağlam duruyorlardı. Bu köprünün yapılması sırasında boğazdan geçecek küçük gemilerin geçişine izin verilmesi için de belirli bir bölgelere 3 ayrı aralık bıraktılar. Bu iş tamamlandıktan sonra da karadan kenevir lifi ve papirüs kullandıkları halatlarla çekmeye başlayarak köprüyü güçlendirdiler. Üzerinden geçecek kişi ve yük hayvanlarının daha kolay hareket etmesini sağlamak için de tabanına tahtalar döşeyip üzerine bir kat toprak örttüler. Hayvanların köprüden geçerken ürkmelerinin önüne geçmek için de yanlarına korkuluklar yaptılar" dedi.
İLK BOĞAZ KÖPRÜSÜNDEN GEÇİŞ MUHTEŞEM OLDU
Tarihte yapılanı ilk boğaz köprüsünden geçişin Heradotos'un yedinci kitabı Polymnia'da çok açık anlatıldığını da belirten Ahmet Kaşıkçı, "Yan yana yapılan tarihteki bu ilk boğaz köprüsünden birinden yayalar ve atlılar geçerken, diğerinden de yük hayvanları ile ordu servisi geçiyordu. Başta 10 bin kişilik Pers ordusu yürürken hepsinin başında da çelenkler vardı. Bunları öbür uluslardan derlenmiş karışık birlikler izliyordu. Ertesi gün köprüden önce atlılar ve mızraklılar geçti. Sonra kutsal atlar ve arabalar ile ardından da Pers İmparatoru Xerxes geçti. Geçiş aralıksız 7 gün, 7 gece sürdü. Biran bile duraklama olmadı. Kara ordusunun sayısı 1 milyon 700 bin kadardı. Sonunda tarihte yapılan ilk boğaz köprüsünden geçen Pers İmparatoru Xerxes ordusu ile birlikte Yunanistan'a doğru yol aldı" dedi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder